Katsaus Tapparan alkukauteen ja tavoitteet loppukauteen

Joulu lähestyy ja Nokia Arenan ensimmäiset ottelut on pelattu, joten on hyvä aika ottaa katsaus syksyn tapahtumiin ja ajatukset kohti loppukautta.

Erinomainen CHL-kausi ja nousuvire Liigassa


Urheilullisesti elämme tammikuussa mielenkiintoista aikaa, kun kohtaamme CHL:n välieräottelussa Red Bull Münchenin. Tappara on CHL:n välierissä ensimmäistä kertaa ja selättänyt matkalla jo useita huippujoukkueita, kuten Ruotsin mestari Växjön. Peukutetaan menestystä Otto Rauhalan kipparoimalle joukkueelle – olisi loistavaa nähdä Tappara CHL-finaalissa, toivottavasti Nokia Arenalla.

Erikoisuutena mainittakoon, että Tappara on pelannut tällä kaudella CHL- sarjan otteluita kolmessa kotihallissa: Tesomalla, Hakametsässä ja Nokia Arenalla. Tämä on myös työllistänyt, kun kahteen uuteen halliin on nopealla aikataululla viety tarkan käsikirjan määrittämä kansainvälisen sarjan ottelu. Samalla Nokia Arena osoitti heti joustavuutensa, kun areena pystyttiin yön yli muuttamaan CHL-moodista Liiga-ottelun areenaksi. Muutenkin areenan jää on saanut kiitosta.

Syyskauden aikana joukkueen taival ja muutto legendaaarisesta Hakametsästä Nokia Arenalle taltioitui myös Kiekkokaupungin uusi aika -sarjaksi, joka löytyy CMoresta.

Tiukassa Liigassa olemme hyvässä nousuvireessä viidentenä, viisi pistettä sarjakärjen takana ja kaksi pistettä toisesta sijasta. Vierasotteluissa olemme olleet sarjan paras joukkue, mutta kotiottelut ovat sujuneet heikommin. Kuitenkin viimeiset Nokia Arenalla pelatut ottelumme olemme voittaneet, joten myös kotiotteluissa suunta on parempaan.

Kauden aikana sävähdyttäviä tunteita on koettu erityisesti ensin Kristian Kuuselan 1000. Liiga-ottelun myötä, ja sitten Hakametsän viimeisen Liiga-ottelun merkeissä.

Jääkiekkoa Hakametsä palvelee jatkossakin, kun Tapparan ja Ilveksen U20- ja U18- joukkueet sekä KOOVEE toimivat siellä. Tapparan kaikki nuorten sm-sarjajoukkueet niin U16, U18 kuin U20 -junioreissa ovat pelanneet erinomaisesti ja ovat kaikki ylemmissä jatkosarjoissaan.

Leijonissa ovat kauden aikana esiintyneet Veli-Matti Vittasmäki, Mikael Seppälä sekä onnistuneen maajoukkuedebyytin tehneet, Liigan pistepörssiä johtava Anton Levtchi, erinomaisesti torjunut Christian Heljanko sekä vahvan kauden pelannut Waltteri Merelä. Tapparan varustepäällikkö Antti Muurila on jo maajoukkueen vakiokalustoa. Odotamme mielenkiinnolla, esiintyykö Tapparalaisia myös talven arvokisossa.

Ison joululahjan saimme, kun Jukka Peltola pääsi pitkän poissaolon jälkeen tositoimiin juuri ennen joulua. Sarja jatkuu tiivistyvällä tahdilla ja esimerkiksi 28.1–28.2. välisenä aikana Tappara pelaa 15 ottelua.

Tapparan laadukkaan valmennustiimin muodostavat päävalmentaja Jussi Tapola, Tuomas Tuokkola, Aki Näykki, Pasi Puistola, Konsta Karjalainen ja Tommi Pärmäkoski. Jussi Taipale on U20-joukkueen päävalmentaja. Urheilujohtajana toimii Jukka Rautakorpi ja pelaajakoordinaattorina juniorivalmennusjohtaja Kimmo Vähä-Ruohola.

Samalla kun joukkueet keskittyvät tähän hetkeen, valmistelee urheilujohto yhdessä Tappara ry:n kanssa Tapparan urheilustrategiaa tuleville vuosille 2022 - 2026. Tämä strategia julkaistaan loppukaudesta.

Nokia Arena 3.12.2021 - Euroopan nykyaikaisimmalle areenalle

Nokia Arenan ensimmäiset ottelut ovat takana ja tapahtumat on saatu vietyä läpi onnistuneesti -- etenkin erittäin tiukka valmisteluaikataulu huomioiden.

Mestaruusviirien ja jäädytettyjen pelipaitojen nosto areenan kattoon perjantain avauspelissä 3. joulukuuta täyden 13 000 hengen yleisön edessä oli ikuisesti mieleen jäävä hetki.

Tappara on taustalla työskennellyt areenan aikaansaamiseksi jo yli kymmenen vuotta, ja viimeisen vuoden verran konkreettisesti muuttoa valmistellen. Viime hetkillä areenan nimeksi vaihtui värikkäiden vaiheiden jälkeen Nokia Arena, mikä on varmasti hyvä ja myös tavallaan ”tamperelainen” ratkaisu.

Areenan myötä muuttui sijainnin lisäksi käytännössä kaikki muukin, kuten lipunmyyntikumppani, ravintolatoimija, katsomokartta, kuvaustekniikka, digipinnat, tapahtumatekniikka, pukukoppi, yritystuotteet ja lippuhinnoittelu ja urheilun olosuhteet.

Valtavassa hankkeessa useat yksityiskohdat, kuten katsomo ja katsomokartta sekä tapahtumatekniikka valmistuivat tai lopullisesti selvisivät aivan viime hetkillä.

Iso kiitos venymisestä kaikille niille sadoille henkilöille, jotka työskentelevät areenan ottelutapahtumassa. Tapahtuman läpivieminen vaatii saumatonta yhteispeliä eri toimijoilta, joita ovat esimerkiksi areenan näyttöpintojen, äänen ja valaistuksen operoijat, tapahtumaohjaaja, kuvaajat, tanssijat, katsomojuontajat, lipuntarkastajat, järjestyksenvalvojat, Tapsu-maskotti, dj:t, Nokia Arenan sekä ravintoloitsija NoHon henkilöstö sekä tietysti Tapparan oma henkilökunta, joka tuottaa pääosin myös grafiikan areenan eri pinnoille.

Tapahtumakokonaisuudesta vastaa myynti- ja tapahtumajohtaja Aki Holma. Tapahtumaohjaajana toimii Joona Haarala. Areenan VIP-kokonaisuudesta huolehtii Tatu Rouvali. Sointu Borgin ammattitaitoinen tiimi emännöi muun muassa Kirvesklubilla sekä hoitaa esimerkiksi katsomojuontoja.

Ottelutapahtuman kehittäminen

Ottelutapahtuma on isossa kuvassa sujunut hyvin, ja mukana on paljon uutta esimerkiksi isojen näyttöpintojen mahdollistamana.

Suurena puutteena meille seurana on kuitenkin ollut rakennusteknisistä syistä johtunut seisomakatsomon puuttuminen joulukuun otteluista. Seisomakatsomo ja siellä kannustavat kannattajat ovat todella olennainen ja tärkeä osa tunnelmaa sekä tärkeä tuki joukkueelle.

Tapparalle on luvattu, että seisomakatsomo viimein saataisiin kuntoon tammikuun otteluihin.

Nyt toivomme tietysti kovasti, että koronarajoitukset eivät heti alkuunsa estäisi seisomakatsomon käyttöä. Seisomakatsomon ja istumakatsomon väliin blokataan suunnitellusti tyhjiä penkkirivejä, jotta istumapaikoilta näkisi esteettömästi kentälle.

Kotiotteluiden ollessa nyt joulutauolla, on tavoitteenamme ottelun teknisen operoinnista vastaavien areenan toimijoiden kanssa kehittää asioita eteenpäin. Esimerkiksi mediakuution käyttö on vielä varsin rajallista eikä käytävänäyttöjä ei ole vielä pystytty hyödyntämään suunnitelmien mukaisesti. Myös erätauon päättymistä ilmaiseva merkkiääni on puuttunut, ja kokonaisvaltaisessa äänitasapainossa on parannettavaa.

Tämä on kuitenkin vasta alkua prosessissa, jonka tavoitteena on aikanaan tuottaa maailmanluokan ottelutapahtuma ja urheiluelämys. Jo nyt ottelutapahtuma on Suomen oloissa poikkeuksellinen, mutta tavoitteeseemme on vielä matkaa.

Tapahtumatekniikan eteenpäin viemisestä Tapparan osalta on vastuussa kehitysjohtaja Aki Hautamäki. Aki tekee runsaasti työtä myös sisäisten prosessiemme ja tietojärjestelmien sekä monen muun asian kehittämiseksi.

Organisaation kehittäminen

Tapparan organisaatio vahvistuu Olli Lehtisalon aloittaessa yhtiön markkinointijohtajana tammikuussa. Olli työskentelee markkinoinnin, viestinnän ja asiakaskokemuksen kehittämisen parissa.

Myynti- ja markkinointijohtajana aiemmin toiminut Aki Holma on nyt myynti- ja tapahtumajohtaja. Tamhockeyn johtoryhmän muut jäsenet ovat kehitysjohtaja Aki Hautamäki, toimiston hallinto- ja talousasioita hoitava controller Anssi Ronkainen, urheilujohtaja Jukka Rautakorpi ja toimitusjohtaja Mika Aro.

Tapparan mediatuotannosta ja yhteisöviestinnästä sekä sisällöntuotannosta sekä ottelunaikaisista mediajärjestelyistä vastaavat Juha Kivelä ja Saana Hakala. Viestinnän ja areenan uusien materiaalien tuottamisen ohella on muun muassa YouTubessa julkaistu suosittua Tapparan viikkokatsausta, jossa Juha Kivelä ja Tuukka Mäntylä analysoivat tuoreimmat tapahtumat. Talven aikana Tapparan mediatiimiin liittyy rekrytointien kautta lisää tekijöitä.

Fanikauppa ja toimisto muuttavat loppukesästä 2022 areenaa vastapäätä

Tapparan toimisto ja fanikauppa jatkavat toistaiseksi Kissanmaalla. Fanikaupassa palvelevat myymäläpäällikkö Mika Lehto, Aku Susi sekä Susan Vuonnala, joka hoitaa myös Tappara Fan Clubia.

Otteluiden aikana palvelemme areenan pääyleisötason pienmyymälässä. Tapparan lipunmyynnistä vastaa lippupäällikkö Susanna Jokela.

Loppukesästä 2022 muutamme uusiin toimitiloihin Nokia Arenan pääsisäänkäynnin eteen valmistuvaan Opaali-taloon. Fanimyymälä sijoittuu pohjakerrokseen erittäin näkyvälle paikalle, jossa on helppo asioida esimerkiksi otteluun tultaessa.

Uuden myymälän myötä myös tuotevalikoima tulee päivittymään. Toimisto tulee sijoittumaan saman talon toiseen kerrokseen.

Konserttiaitioiden myynti uutena liiketoimintana

Tapparalla on myynnissä kotiotteluissaan 19 aitiota. Lisäksi meillä on kaikkiin Nokia Arenan muihin tapahtumiin, kuten konsertteihin myynnissä 10 aitiota.

Tämä on Tapparalle uusi liiketoiminta-alue. Aitioiden kysyntä on ollut hyvää, ja jatkossa myös aitiomyynti on oleellinen osa Tapparan myyntitiimin toimenkuvaa. Myyntipäällikkö Jukka Lauttalammen lisäksi Tapparan asiakkaita palvelevat myyntipäällikkö Jarkko Vanamo sekä ryhmämyynnistä vastaava Anuliisa Holappa ja aitiomyynnistä vastaava Emma Laksola.

Taloustilanne

Tappara on budjetoinut tilikaudelle 10 miljoonan euron liikevaihdon ja voitollisen tuloksen. Joulun koittaessa olemme käytännössä budjetin vauhdissa, niin liikevaihdon kuin tuloksenkin suhteen. Alkukauden aikana koronatilanne on arviomme mukaan verottanut yleisömäärää noin 20–30 % normaaliin nähden ajankohdasta riippuen, osin tämä on huomioitu myös budjetissa. Yritys- ja aitiomyynnillä on toistaiseksi pystytty tasapainottamaan kokonaisuus.

Haluan osoittaa ison kiitoksen kaikille Tapparan kumppaneille, jotka ovat olleet Tapparan tukena tällä koronan edelleen sävyttämällä kaudella - kaudella, joka on Tapparan historian merkittävimpiä Nokia Arenalle siirtymisen myötä.

Tapparan kausikorttilaiset, Tappara Fan Clubin -jäsenet ja siihen alajaostona liittyneet Sinioranssit ja kaikki muutkin Tappara-perheenjäsenet ovat vuodesta toiseen selkäranka toiminnallemme.

Nyt kun meillä on Nokia Arenalla maailmanluokan olosuhteet ja joukkue menestyy, yksi tärkeimmistä tavoitteistammen on jatkossa yleisömäärän kasvattaminen. Lyhyellä tähtäimellä koronatilanne vaikeuttaa tätä tavoitetta, mutta normaaliaikakin koittaa vielä.

Yhteenvetona kevätkauden keskeiset toiminnalliset tavoitteet

  1. Urheilullinen menestyminen CHL:ssä ja Liigassa
  2. Seisomakatsomoiden käyttöönotto areenalla, ja tätä kautta ottelutapahtuman tunnelman kehittäminen, tuki joukkueelle sekä yleisömäärän kasvattaminen
  3. Ottelutapahtuman kehittäminen ja paremman ottelukokemuksen tarjoaminen
  4. Markkinoinnin, viestinnän ja asiakaskokemuksen kehittäminen, ja tapparalaisuuden edistäminen ja yleisömäärän kasvattaminen
  5. Urheilustrategian päivitys kausille 2022 - 2026 yhdessä Tappara ry:n kanssa.
  6. Fanikaupan ja toimiston muutto uusiin tiloihin areena vastapäätä, ja samalla tuotevalikoiman päivitys loppukesästä 2022
  7. Konserttiaitioiden myynnin kehittäminen

Kiitos kaikille tapparalaisille mukana olosta tällä historiaan jäävällä kaudella! Nyt meillä on käsissä Euroopan nykyaikaisin areena ja tästä alkaa pitkä matka ja kehittäminen kohti tulevaa.

Rauhaisaa joulua ja hyvää uutta vuotta toivottaen,

Tampereella 23.12.2021

Tamhockey Oy


Mika Aro
toimitusjohtaja

Ottelukalenteri

Koti Vieras
Ma
Ti
Ke
To
Pe
La
Su