Tappara kasvoi eurooppalaiseksi suurseuraksi – Toimitusjohtajan kesäkatsaus

Euroopan parhaan seurajoukkueen kausi oli menestyksekäs ja sen aikana luotiin edellytyksiä myös tulevalle urheilulliselle ja taloudelliselle menestykselle.

Tappara - Euroopan paras seurajoukkue

Tapparan edustusjoukkueen huhtikuun lopussa päättynyt kausi oli edelliskauden tavoin urheilullisesti Tapparan historian paras.

Tappara voitti Liigan runkosarjan sekä Suomen mestaruuden. Lisäksi Tappara voitti jääkiekon Mestarien liigan (CHL:n), eli seurajoukkueiden Euroopan mestaruuden. Myös Tapparan U20-joukkue voitti runkosarjansa ja saavutti upeasti Suomen mestaruuden 19 vuoden tauon jälkeen. Tappara voitti parhaan suomalaisen seuran Aaro Kivilinna -palkinnon sekä valittiin myös Euroopan parhaaksi seuraksi eurooppalaisten jääkiekkoseurojen yhdistyksen EHC:n toimesta Prahassa kesäkuussa 2023.

Päävalmentaja Jussi Tapola valittiin euroopan parhaaksi valmentajaksi, Christian Heljanko CHL:n arvokkaimmaksi pelaajaksi ja Veli-Matti Savinainen Liigan playoffsien arvokkaimmaksi pelaajaksi. Valtteri Kemiläinen valittiin Liigan parhaaksi puolustajaksi ja lisäksi Jori Lehterä voitti playoffsien pistepörssin. Heti kauden aluksi Tappara voitti perinteisen Tampere Cupin.


Tappara pelasi kaikkien aikojen parhaimman seurajoukkuekauden - Kuvassa hallituksen puheenjohtaja Mikko Leinonen.


CHL-otteluita Tappara pelasi Slovakiassa, Saksassa sekä kahdesti Ruotsissa ja kolmesti Sveitsissä. Liigajoukkueen päävalmentajana toimi Tapola ja U20-joukkueen päävalmentajana Jussi Taipale. Kauden 2022–2023 joukkueen kokoamisesta vastasi Kimmo Vähä-Ruohola. Urheilupäällikkönä toimi elokuusta 2022 alkaen Antti Tuomenoksa, keskittyen kauden 2023–2024 joukkueen kokoamiseen.

Edustusjoukkueen erittäin runsas ottelumäärä (90), eteneminen CHL:n playoffs-otteluihin ja samanaikaiset keskeisten pelaajien loukkaantumiset sekä maajoukkuetehtävät johtivat siihen, että joukkuetta täydennettiin talven aikana kuudella pelaajalla, kolmen pelaajan siirtyessä vastaavasti uusiin haasteisiin. Tämä oli taustayhtiölle myös merkittävä investointi, joka tehtiin pääomistajien ja johdon yhteisellä päätöksellä.

Kaikkien aikojen yleisömäärä – kotiotteluissa 350 000 katsojaa

Tapparan kotiotteluissa kauden aikana oli yleisöä 350 000 henkeä, joka on enemmän kuin yhdelläkään toisella suomalaisseuralla koskaan. Tappara houkutteli CHL:n kotiotteluihin Nokia Arenalle uuden ennätysyleisön, keskiarvon ollessa 4 745 katsojaa.

Liigan kotiotteluissa yleisöä oli kauden aikana yhteensä 313 230 henkeä. Liigan runkosarjassa kotiotteluiden yleisökeskiarvoksi muodostui 7 646 ja vastaavasti playoffs-otteluissa 10 478 katsojaa.

Tappara pelasi ensimmäisen täyden kauden Nokia Arenalla, minne mahtuu jääkiekko-otteluissa 12 700 katsojaa, joista VIP-paikkoja uuden Arenan aitioissa, katsomoravintolassa ja Kirvesklubilla on noin 2 000.

Vastaavasti myös Arenan vuokra- ja käyttökustannukset ovat korkeat verrattuna vanhaan Hakametsän jäähalliin. Tappara on vuokrannut Arenalta pitkällä vuokrasopimuksella kymmenen aitiota, jotka ovat myytävissä Nokia Arenan kaikkiin tapahtumiin, kuten esimerkiksi jääkiekon MM-kilpailuihin.

Muutto uusiin tiloihin ja toimintojen laajennus

Tappara teki merkittävän investoinnin hankkiessaan omat toimitilat Opaalista, joka sijaitsee Nokia Arenan pääovien välittömässä läheisyydessä. Nämä uudet toimitilat valmistuivat marraskuussa 2022, jolloin tiloihin muutti Tapparan toimisto sekä fanituotemyymälä Tappara Shop. Lisäksi yksi liiketiloista on vuokrattu edelleen ravintolakäyttöön.

Tytäryhtiö Tappara Sport Oy hankki myös käyttöönsä keskitetyn varastotilan, josta hoidetaan verkkokaupan toimitukset sekä logistiikka Arenan myymälöihin.

Liiga-joukkueen harjoitteluolosuhteita parannettiin vuokraamalla lähes 500 m² suuruinen oheisharjoitustila Arenan välittämästä läheisyydestä. Edellä mainittujen toimitilojen hankkiminen, kalustaminen ja varustelu muodostavat osan tilikauden investoinneista ja kertaluontoisista kuluista.

Tampa kiinteistöhuolto aloitti toimintansa kesällä 2022

Kiinteistöhuoltoyhtiö Tampereen Talopalvelut Oy (Tampa) aloitti toimintansa kesällä 2022. Ensimmäinen tilikausi on kulunut toiminnan käynnistämiseen ja liiketoimintakaupalla ostetun pienen kiinteistöhuoltoyhtiön sopeuttamisessa uuteen toimintamalliin, sekä etenkin uusien asiakassopimusten tekoon ja koneinvestointeihin. Yhtiön kuukausiliikevaihto on jo noin kolminkertaistunut ostettuun liiketoimintaan nähden ja keskeiset toiminnan prosessit mahdollistavat skaalautumisen edelleen. Tamhockey Oy omistaa yhtiöstä noin 78 %.

Odotamme, että Tampasta muodostuu merkittävä lisätulolähde viiden vuoden aikajänteellä, toiminnan saavuttaessa riittävän kokoluokan alun investointi- ja kasvuvaiheen jälkeen.

Tavoitteena kansainvälisen tason urheiluviihdebrändi

Pitkän tähtäimen visiomme on, että Suomen menestynein jääkiekkoseura Tappara on myös Suomen arvokkain, kansainvälisen tason urheiluviihdebrändi.

Tappara pelaa voittavaa ja viihdyttävää jääkiekkoa, ja esimerkiksi päättyneellä kaudella teimme eniten maaleja Liigassa. Ikimuistoisin näistä lienee ratkaisevan finaalin voitokkaalle jatkoajalle ajassa 59:59 vienyt Veli-Matti Savinaisen maalinedusohjaus yhdessä mestaruuden ratkaisseen maalin kanssa.

Alkavalle kaudelle Tapparan päävalmentajaksi saapui Rikard Grönborg, joka jatkaa tapparalaisen jääkiekon uudistamista ja kehittämistä yhdessä valmennustiiminsä kanssa.

Sosiaalisessa mediassa Tappara julkaisi kauden aikana Liiga-seuroista eniten eli 7499 postausta, jotka keräsivät yli 5,1 miljoonaa reaktiota. Tämä on 3 miljoonaa reaktiota enemmän kuin vuotta aiemmin ja 0,6 miljoonaa reaktiota enemmän kuin toiseksi eniten keränneellä Liiga-seuralla. Tapparalla on sosiaalisen median kanavissa 158 000 seuraajaa. Seuraajamäärä kasvoi seuroista eniten.
​​​​​​​(Lähde: Sponsor Insight)

Liikevaihdossa merkittävä kasvu

Tapparan liikevaihto kehittyi tilikaudella erinomaisesti kaikilla rintamilla, konsernin liikevaihdon kasvaessa edelliseen tilikauteen nähden merkittävästi.

Kasvaneen liikevaihdon myötä pystyimme kattamaan täyden Arena-kauden nousseet kulut sekä tilikauden merkittävät kertaluontoiset kulut. Kuluja aiheutui muun muassa toimitilamuutoista ja tilojen varustuksesta, brändiuudistuksesta, merkittävästä 90 ottelun pelimäärästä, talven loukkaantumissuman aikana tehdyistä pelaajahankinnoista sekä Tampan toiminnan käynnistysvaiheesta. Tilikauden tuloksen oletamme silti olevan positiivinen, mutta maltillinen.

Tapparan yhtiökokous järjestetään elokuussa, jolloin julkaisemme tarkemmat taloudelliset tiedot.
Alkavan kauden tavoitteet julkaisemme perinteiseen tapaan kauden alkaessa.

Näissä merkeissä toivotamme hyvää kesää kaikille Tapparalaisille!


Tamperella 29.6.2023

Tamhockey Oy

Mika Aro
toimitusjohtaja

Ottelukalenteri

Koti Vieras
Ma
Ti
Ke
To
Pe
La
Su