Torstai 25.8. 17:30 VS.

Tappara taloudellisiin ennätyksiin historiansa parhaan urheilumenestyksen siivittämänä

Tamhockey-konsernin liikevaihto 30.4.2022 päättyneellä tilikaudella oli 12,5 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 1,4 miljoonaa euroa. Kummatkin ovat yhtiön historian parhaat. Tapparan muutto Nokia Arenalle sujui sekä urheilullisesti että taloudellisesti erinomaisesti.

Päättynyt jääkiekkokausi oli urheilullisesti Tapparan historian paras. Tappara voitti sekä Suomen mestaruuden että Liigan runkosarjan ja sijoittui Jääkiekon Mestarien Liigassa CHL:ssä upeasti toiseksi.

Tilikauden liikevaihto yli kaksinkertaistui edellisestä tilikaudesta 12,5 miljoonaan euroon (edelliskausi 6,0 miljoonaa euroa). Konsernin tulos oli 1,4 miljoonaa euroa (-0,72) eli 11 % liikevaihdosta (-12,0 %).

Tilikauden liikevaihdon ja tuloksen kasvuun vaikuttivat etenkin siirtyminen uudelle Nokia Arenalle, urheilumenestys, Liigalta saatu 0,2 miljoonan euron osinko sekä koronapandemian edelliskautta vähäisempi negatiivinen tulosvaikutus johtuen sulkemiskorvauksesta.

Liigan kotiotteluissa Tapparalla oli kaudella yhteensä 235 906 katsojaa. Koronaepidemian vuoksi Pirkanmaalla oli 25.12.21 - 4.2.2022 voimassa yleisötapahtumien täyskielto, jona aikana neljä ottelua pelattiin ilman yleisöä ja useita otteluita siirrettiin. Yhtiö sai sulkemiskorvausta 979 000 euroa.

Tamhockey Oy konserniin kuuluvat urheilutapahtumaliiketoimintaa harjoittava emoyhtiö Tamhockey Oy ja fanituotteita myyvä Tappara Sport Oy. Fanituotemyynti kasvoi 52 % edelliskaudesta.

Konsernin oma pääoma on 5,6 miljoonaa euroa mikä on 2 miljoonaa edelliskautta korkeampi. Tuloksen lisäksi omaa pääomaa kasvatti tilikauden aikana järjestetty osakeanti, jossa yhtiön osakkeita merkittiin noin 0,6 miljoonalla eurolla. Oman pääoman kasvu on ollut tarpeen, sillä konsernin investoinnit tilikaudella olivat 2,4 miljoonaa euroa, kohdistuen etenkin loppuvuodesta valmistuvien toimitilojen hankintaan sekä areenan pukuhuonetiloihin.

”Teimme tilikaudella historiamme parhaan tuloksen sekä urheilullisesti että taloudellisesti. Tämä oli erinomainen lähtölaukaus Nokia Arena -aikakauteen ja palkinto pitkäjänteisestä työstä. Ennen kaikkea meillä on nyt hyvä pohja ponnistaa kohti tulevaa. Haluamme, että kovan työn myötä Suomen menestynein jääkiekkoseura olisi tulevaisuudessa myös Suomen paras urheilubrändi”, kertoo Tamhockeyn toimitusjohtaja Mika Aro.